Vinkkejä Vihreä lippu -työskentelyyn poikkeusaikana
Tällä sivulla:
1. Miten poikkeusaika vaikuttaa Vihreä lippu -toimintoihin?
2. Vinkkejä muilta Vihreä lippu -osallistujilta
3. Muita ideoita poikkeusajan Vihreä lippu -työskentelyyn
1. Miten poikkeusaika vaikuttaa Vihreä lippu -toimintoihin?
Suurin osa Vihreä lippu -toiminnasta on tämänhetkisessä tilanteessa toteutettavissa joko normaalisti tai jonkin verran soveltaen. Soveltamista vaativat toiminnot voi järjestää uudella tavalla mm. ulkotiloja, eriaikaista tekemistä, vuorottelua ja digitaalisia kanavia hyödyntäen. Vihreä lippu -projektit ovat myös mainio kohde testata uudenlaisia toimintatapoja! Yksi ohjelman peruspilareista on jatkuva kehittäminen, joten se sopii uusien toimintatapojen kokeiluun erityisen hyvin.
Täältä pääset näkemään, mihin toimintoihin poikkeusajalla oletettavasti on vaikutusta sekä minkälaisia esimerkkiratkaisumalleja niihin on!
Seuraamme tilannetta, ja annamme tilanteen muuttuessa lisätietoa. Voitte aina myös olla meihin yhteydessä, jos haluatte pohtia kysymyksiä yhdessä (puh. 09 4541 8151 tai vihrealippu@feesuomi.fi)!
2. Vinkkejä muilta Vihreä lippu -osallistujilta
Vinkit on poimittu kevään 2020 raporteista – kiitos teille osallistujille näistä! Onko sinulla hyvä vinkki, joka puuttuu täältä? Kerro meille (vihrealippu@feesuomi.fi)!
Kevään 2020 poikkeustila aika sai meitä muokkaamaan ja pohtimaan loppukevään ohjelmaa. Poikkeustilan aikana luonnon ja metsän merkitys on noussut uuteen arvoon ja päätimme haastaa perheet tekemään etätehtävinä Vihreän lipun toimintaa. Etätehtäviin kuului mm. jätteiden seuranta kotona, kevätistutukset, kevätseuranta luonnossa, geokäteilyä, gr-kooditehtäviä, luontobingoa ym.
-Päiväkoti Helsingistä
Opimme, että ihmisillä on uskomaton kyky sopeuttaa toimintaa ja ideoida uutta, kun on pakko. Seuraavaa mahdollista poikkeusaikaa (jota toivottavasti ei enää tule) ajatellen meillä on jo valmiina paljon hyviä etätyöskentelymalleja myös keke-toiminnalle. Koronan aiheuttamana iso osa päiväkodin lapsista, myös raatilaisista, jäi kotihoitoon ajalla 18.3.-14.5.2020. Pyrimme toimimaan parhaan kykymme mukaan pienemmällä porukalla ja pitää kiinni yhteisistä kokoontumisistamme edelleen. Kotiin jääneille lapsille lähetimme sähköpostin kautta kirjeitä ja erilaisia toimintaideoita, joissa mukana myös Vihreän Lipun vinkkejä ja tehtäviä. Postin kautta lähetimme kaikille lapsille kahdesti tehtäväpaketin, mihin mukaan yhdistimme keke-tehtäviä, -lauluja, -leikkejä ja -pelejä.
-Päiväkoti Hämeenkyröstä
Viimeinen kokoontuminen ei toteudu alkuperäisen konseptin mukaisesti, sillä korona estää suuremmat kokoontumiset ja eri ryhmien lasten ei haluta oleskelevan yhdessä tilassa tartuntavaaran takia. Viimeinen raati kootaan siten, että samansisältöinen Vihreän lipun toimintatapojen arviointi toteutetaan jokaisessa lapsiryhmässä erikseen. Muutama päiväkodin työntekijä kiertää kaikki lapsiryhmät ja haastattelee lapsia kerraten samalla mitä vuoden aikana on tehty ja opittu.
-Päiväkoti Kouvolasta
Huhtikuussa raati toteutettiin etänä ryhmien välillä whatsapp-videopuheluna.
-Turkulainen päiväkoti
Earth Hour -haasteeseen osallistuimme koko koulun voimin, vaikka koulu oli jo kiinni.
-Lukio
Joitakin loppukevääksi suunniteltuja Vihreä lippu -juttuja voi toteuttaa luokkien etäopetuksen kautta. Hyvin voi huomioida ja osallistaa oppilaita esim. Earth Houriin, Ulkoluokkapäivään ja roskienkeräykseen.
-Espoolainen koulu
Som distansuppgifter fick eleverna städa i sin egen närmiljö (i stället för i skolans närmiljö). Dessutom får de under april månad i uppdrag att fundera igenom årets målsättningar i hemmiljö. Dvs: lugn och ro i matsalen = lugn och ro hemma vid matbordet, arbetsro i klassen = arbetsro hemma då alla jobbar hemma, hålla reda på sina saker = hemma samma sak, känna till allemansrätten = då man rör sig i hemmiljön, kunna sortera det avfall som uppstår i klassen = det avfall som uppstår hemma.
-Lågstadieskola
Duscha sparsamt – kampanjen gjordes på distans. Eleverna mätte hur lång tid de sätter på att duscha under en vecka. Ungefärlig vattenmängd beräknades med hjälp av de vuxna hemma.
-Skola från Esbo
Vi skulle ha haft en städdag, men p.g.a. distansundervisningen blir det hemma i stället för området kring skolan.
-Skola i Ingå
Etätehtävinä roskajuoksua ja hyönteishotelleja – poimintoja Ympäristökasvatus -verkkolehden artikkelista Vihreä lippu -toiminnasta korona-aikana kouluissa
- Etäopetusaika näytti, että ympäristöraadin ei aina tarvitse kokoontua fyysisesti. ”Juoksevat asiat voidaan äänestyttää ja keskustella myös etänä tai sähköisillä välineillä”, Mikko Melamies Posion peruskoulusta kertoo.
- Mikko Melamies on opettaja reilun 200 oppilaan koulussa. Melamies kertoo, että poikkeusaikana koulun ympäristöraati toimi mahdollisuuksien mukaan sähköisissä oppimisympäristöissä. ”Ympäristöraati äänesti ideakilpailun pohjalta koostetuista ehdotuksista Vihreä Lippu -tavoiksi mieluisimmat. Vihreä Lippu -tavat tiedotettiin koululle, ja lähiopetusaikana alakoululuokat askartelivat itse Vihreä Lippu -tavat luokkien seinille”.
- Uuraisten koulukeskusessa yksittäiset luokat keräsivät roskia ja etätehtävissä oli esim. ploggingia. Plogging, tai roskajuoksu, on yhdistelmä juoksua ja luonnon siistimistä. Kodeissa tehtiin myös hyönteishotelleja ja linnunpönttöjä, ja nämä kaikki voisivat hänen mukaansa jäädä käyttöön myöhemminkin esim. kotitehtäviksi.
- Uuraisten koulukeskuksen opettajat ovat lisäksi suunnitelleet luontopolun ja tehtäväradan yhdistelmää, johon voisi liittää kysymyksiä kaikista oppiaineista. ”Eli voisi siirtyä opettamaan ulos helposti”.
Onko sinulla hyvä vinkki, joka puuttuu täältä? Kerro meille (vihrealippu@feesuomi.fi)!
3. Muita ideoita poikkeusajan Vihreä lippu -työskentelyyn
Eco Schools Internationalin vinkit (englanninkielisiä)
Tiesittehän, että Vihreä lippu toimii monessa eri maissa? Vihreän lipun emojärjestön Eco Schoolsin sivuilta löytyy runsaasti linkkejä ja vinkkejä opetusmateriaaleihin, jota voi hyödyntää (myös etä-) opetuksessa! Materiaali on pääosin englanniksi.
https://www.ecoschools.global/resources-for-online-learning
Vesi-aiheinen podcastsarja
Helsingin yliopistossa on julkaistu podcast-sarja aiheesta veden kierto. Aihepiirit esityksissä ovat metsät, järvet, suot ja ilma. Podcastit ovat suomenkielisiä ja soveltuvat parhaiten yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille Vesi-teeman tueksi.
Suorat linkit podcasteihin:
Kysy ilmastonmuutoksesta Suomen Luonnon asiantuntijoilta
Suomen Luonto-lehdessä asiantuntijat vastaavat lasten kysymyksiin ilmastonmuutoksesta (katso esimerkki täältä: https://suomenluonto.fi/uutiset/lapsen-kysymys-mista-vesi-on-tullut/). Olisiko teillä kysymyksiä tietäville? Kysymyksen voi lähettää täältä: https://suomenluonto.fi/lehti/kysy-luonnosta/
Haltian etäluontovinkit
Vinkkejä, tehtäviä ja valmiita materiaaleja etäopetukseen luontokoulun teemojen mukaisesti. Tehtävien kohderyhmä on 5.-9.-luokat.
https://www.haltia.com/fi/luontokoulu/omatoimiselle-luontoretkelle/etaopetusmateriaalit/
*Haltias material för distansundervisning* PÅ SVENSKA
Tips, uppgifter och material för distansundervisning inom naturskolans teman (friluftsliv, fågellivet, naturens mångfald). Målgruppen är elever i årskurs 5-9.
Ilo kasvaa ulkona
Suomen Ladun ja Syklin Ilo kasvaa ulkona -hankkeen sivuilla löytyy paljon vinkkejä ulkona toteutettaviin opetus- ja kasvatustehtäviin! Hankkeessa pyritään lisäämään lähiluonnon käyttämistä liikunta-, opetus- ja luontokohteena niin varhaiskasvatuksessa kuin esi- ja alkuopetuksessa.
My2050-elämyspeli ilmastonmuutoksesta
My2050 sopii erinomaisesti niin etäopetusmateriaaliksi kuin oman iltalenkin piristykseksi, turvavälit pitäen! Peli on avoin ja ilmainen seikkailupeli kaikille kaupunkilaisille joka pelataan X-routes-mobiilisovelluksella. Peli on pelattavissa suomeksi ja englanniksi, Helsingissä, Espoossa ja Tampereella. Koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi suosittelemme pelaamista yksin tai perheenjäsenen kanssa. Pyydämme myös säilyttämään turvavälin muihin ihmisiin niin pelin aikana kuin pelipaikalle matkatessa.
Liikkuva koulu -ohjelman etävinkit
Liikkuvan koulun verkkosivustolta löytyy vinkkejä erityisesti liikunnan ja välituntien etätotetutukseen – nämä ovat tietysti sovellettavissa myös esimerkiksi Terve elämä -teemaan!
Panu Pihkalan vinkit korona-ahdistuksen käsittelyyn
Panu Pihkala on ympäristötutkija ja kirjailija, joka on tutkinut etenkin ympäristöahdistusta. Alla olevien linkkien takaa löytyy hänen soveltamaa tietoa ympäristöahdistuksen ja koronavirusepidemian aiheuttaman ahdistuksen liittymäkohdista, jota voi käyttää esimerkiksi etäopetuksessa.
*Blogi korona-ahdistuksesta: https://ekoahdistus.blogspot.com/2020/03/korona-ahdistus.html
Havina – ilmainen pelillinen opetusmateriaali yläkouluille
Havina soveltuu mainiosti myös muun ikäisten kotikoululaisten tutkittavaksi. Havina kertoo suomalaisen yhteiskunnan, teknologian ja luonnonsuojelun kehittymisestä, metsien ja puun käytöstä eri aikakausina sekä ihmisten elämäntavan ja metsäsuhteen muuttumisesta videoin, kuvin tekstein ja tehtävin.
Luontodokumentaristi Petteri Saarion ohjaama 30 minuuttinen Arvokas metsämme on valmis ratkaisu etäopetukseen. Opetusta varten Vimeon tekstikentässä on 10 valmista kysymystä. Dokumentin käytöstä ei tarvitse maksaa mitään.