Vuoden 2024 Vihreä lippu -toimijat: vaikuttavuutta ja ympäristötekoja
Artikkeli kuva: Helsingin luonnontiedelukio
Vihreä lippu -toimikunta on valinnut Vuoden 2024 Vihreä lippu -toimijoiksi kolme erinomaisen projektin toteuttanutta yksikköä, jotka ovat Vahannan koulu Ylöjärveltä sekä Helsingin luonnontiedelukio ja Päiväkoti Neulanen Helsingistä.
Vuoden Vihreä lippu -toimijan kunniamaininta on tunnustus esimerkillisestä ympäristökasvatustyöstä. Kunniamaininta myönnetään vuosittain kahdesta kolmeen toimijalle. Tänä vuonna valinnassa painotettiin vaikuttavia ja innostavia ympäristötekoja, jotka ovat juurtuneet osaksi toimijoiden arkisia toimintamalleja. Valitut toimijat ovat kaikki jo pitkään olleet mukana Vihreä lippu -ohjelmassa. Päiväkoti Neulanen oli ensimmäisten osallistujien joukossa, kun Vihreä lippu toiminta 25 vuotta sitten käynnistettiin Suomessa.
Yhteishenkeä ja vastuunjakoa
Helsingin luonnontiedelukion projektin teemana oli yhteinen maapallo. Toimikunta oli vaikuttunut etenkin lukiolaisissa tapahtuneesta asennemuutoksesta ruoka- ja ostoskäyttäytymisessä. Käyttäytymisen muutokset vaativat aina uutta tietoa, motivointia sekä kannustavaa ilmapiiriä. Terhi Hakkarainen Helsingin luonnontiedelukiosta kertoo, että heillä on hyvä yhteishenki ja kaikki ottavat toiminnasta vastuuta. Hän kertoo myös, että heidän raatitoimintansa on järjestelmällistä ja osallistujat ovat hyvin motivoituneita. Lisäksi viestintä on ollut sujuvaa ja että lukiossa on aktiivinen ja mukava Vihreä lippu -vastuuopettaja.
Helsingin luonnontiedelukio oli projektissaan onnistuneesti pienentänyt sekä luonnonvarojen kulutusta että päästöjä. Hakkarainen kertookin kaikille vinkkinä, että he ovat järjestäneet paljon julkisia tapahtumia sekä osallistaneet muita mukaan toimintaan. Näkyvyys on kasvanut tiedottamisella ja kuulutuksilla. Helsingin luonnontiedelukion toiminasta välittyy motivoitunut tekeminen sekä hyvä yhteishenki.
”Tämä toiminta on ollut superkivaa ja virkistävää lukioarjen keskellä”, Hakkarainen lisää.
Pitkät perinteet kiinteänä osana koulun toimintaa
Vahannan koulu käsitteli palkitussa projektissaan luonnon monimuotoisuutta ja he toteuttivat maanläheisiä, koulun arkeen sekä opetussuunnitelmaan linkittyvän erittäin onnistuneen kokonaisuuden, joka sisälsi hienoja ympäristötekoja. Näitä olivat muun muassa vieraslajikitkentä, lähiympäristön siivous, lajiseuranta ja -kartoitus sekä lähilammen rehevöitymisen seuranta. Oppilaiden asenteissa oli tapahtunut positiivisia muutoksia liittyen kasvisruoan syöntiin ja käytettyjen tavaroiden käyttöön.
Vahannan koulun henkilökunta kertoo, että heidän esimerkillisen työnsä taustalla on pitkät perinteet, jotka ovat kiinnittäneet Vihreä lippu -toiminnan osaksi koulun toimintaa. Motivoitunut henkilökunta ja oppilaiden osallistaminen tapahtuminen suunnitteluun ja toteutukseen sekä ekososiaalisen sivistyksen vaaliminen tukemalla kummikoulua Nepalissa, ovat tuottaneet vaikuttavia tuloksia. Vahannan koulu vinkkaakin, että toteuttamalla riittävän pieniä projekteja maltillisella toteutusajalla yhdessä oppilaiden kanssa saa aikaan vaikuttavan kokonaisuuden. He kertovat myös, että miettivät teemaan mukauttamisen aina ikä- ja taitotasoisesti.
Vahannan koulun esimerkki tämän vuoden monialaisen viikon teemasta ”Tulevaisuuden maailma”:
- 1-2 luokkalaiset suunnittelivat unelmien leikkitelineitä ja koulupihoja.
- 3- luokkalaiset tekivät käsitöitä kierrätysmateriaaleista (istuinaluset retkeilyyn),
- 4- luokkalaiset suunnittelivat robotteja joiden avulla pystymme kierrättämään esim jätteitä,
- 5- luokkalaiset tekivät videoita “Kyllä isä osaa”- teemalla maailman pelastamisesta Vihreä lippu -tapoja kerraten. Viitoset harjoittelivat myös vaikuttamista. Mielipidekirjoitusten aiheena oli turha kuluttaminen ja luonnon monimuotoisuus.
- 6-luokkalaiset suunnittelivat energiatehokkaita kouluja ja piirsivät niistä läpileikkauksen selostusten kera.
Vahannan koululaiset kannustavat liikkumaan lihasvoimin ja yhdistämään opetusta ja retkeilyä lähiluonnossa. He jakavat tietoa eteenpäin vanhempainilloissa ja luokkaprojektien sekä kyselyiden muodossa.
25 vuotta ympäristötekoja
Päiväkoti Neulasen tämän vuoden projektin teemana oli lähiympäristö. Heidän kokonaisuutensa vakuutti toimikunnan yhteistyöllä eri toimijoiden kanssa, kattavilla ympäristöteoilla, jossa lapset ovat aktiivisina vaikuttavina toimijoina sekä kestävällä pitkäjänteisellä rakenteisiin sisältyvällä toiminnalla. Päiväkoti Neulasen työntekijät Karoliina Silander, Mari Friberg sekä Liisa Woitsch kertovat pitkäaikaisesta toiminnastaan ympäristökasvatuksen sekä ympäristötekojen parissa.
”Suurimmat muutokset Vihreä lippu -toiminnassa ovat vuosien aikana tapahtuneet siinä, että on siirretty paperisesta toiminnasta digitaaliseen niin toimintasuunnitelmien, raporttien kuin muunkin päiväkodin sisäisen kirjaamisen kanssa”, kertovat Silander ja Mari Friberg. Lisäksi Woitsch jatkaa: ”Toiminnan alkuvuosina pyrittiin vaikuttamaan lasten kautta myös aikuisiin, mutta nykyään jo 1–2-vuotiaat tietävät päiväkotiin tulleessaan esimerkiksi mihin banaaninkuoret lajitellaan.”
He kaikki jakavat saman ajatuksen siitä, että nykyään työssä näkyy myös globaalin maailman vaikutukset sekä aikuisten asioiden valuminen lasten maailmankuvaan. Silander, Friberg ja Woitsch nostavatkin ympäristötunteista sekä -huolesta puhumisen korostuneen viime vuosina. Lapsilla tämä on näkynyt esimerkiksi siinä, että he ovat kiinnittäneet lähiympäristön puhtauteen huomiota.
Luova ja innovatiivinen tulevaisuusajattelu
Päiväkoti Neulasen Vihreä lippu -matkan varrelta Silanderin, Fribergin ja Woitschin mieleen ovat erityisesti jääneet lasten oma luovuus ja innovatiivisuus. He muistelivat muun muassa lasta, joka oli pohtinut, että linja-auto voisi kulkea kutitusenergialla. Linja-autonkuljettajaa kutitettaisiin ja nauruenergialla päästäisiin eteenpäin. Yhteinen toteamus tuleekin läpi heidän keskustelustaan: Lasten kanssa voidaan pohtia uusia tulevaisuuksia luovasti ja lapset löytävät mitä parhaimpia ratkaisuja maapallomme hyväksi.
Silander ja Woitsch korostavat tässä yhteydessä myös lapsiraadin merkitystä heidän toiminnalleen:
”Meillä toimii aktiivinen lapsiraati, jonka lisäksi heillä on myös henkilökunnan tiimi. Yhdessä mietitään tekoja ja ideoidaan, mutta moni toiminta lähtee liikkeelle lasten ideoista ja ajatuksista teemaan liittyen”, he kertovat. Pitkäaikainen Vihreä lippu -toiminta ja sen myötä syntynyt tekemisen kulttuuri ovat myös keskeisessä osassa kokonaisuutta. Silander, Friberg ja Woitsch kiittelevätkin niitä, jotka ovat jo ennen heitä olleet Päiväkoti Neulasessa töissä. Vihreä lippu -toiminta siirtyy aina sujuvasti uusille aikuisille ja lapsille.
He kertovat, että kokemus tärkeän työn tekemisestä tulevaisuuden eteen motivoi edelleen jatkamaan Vihreän lipun parissa. He korostavat myös, kuinka tärkeää on tarjota lapsille eväitä löytää ratkaisuja, koska lopulta emme kuitenkaan tiedä millaiseen maailmaan tämän päivän lapset tulevat kasvamaan.
”Kehitys on niin hurjaa, mutta se mikä me tiedetään, on se, että meidän täytyy luoda lapsille resilienssiä siihen että, hei, me hoidetaan tää homma!”, Woitsch kiteyttää.
Vinkkejä aloittaville ja toiveita tulevaan
Päiväkoti Neulasen henkilökunta kannustaa tulevia Vihreään lippuun osallistuvia tahoja aloittamaan pienistä arjen teosta ja taidoista, sekä tekemään työtä yhdessä koko henkilökunnan voimin. He painottavat myös johdon ja koko yhteisön sitoutumisen tärkeyttä.
”Johtajan pedagoginen johtajuus on olennaista, ja että pidetään varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetussuunnitelman kestävään kehitykseen liittyvät tavoitteet kulkemassa koko ajan mukana”, kertovat Silander, Friberg ja Woitsch.
Tulevaisuudessa Päiväkoti Neulasen henkilökunta toivoo, että Vihreä lippu vahvistaisi yhteiskunnallista asemaansa sekä korostaisi organisaation tukea muun muassa tehden ohjelmaa näkyvämmäksi ja vaikuttaen monipuolisemmin. He myös toivoisivat saavansa vinkkejä kansainvälisiltä kollegoiltaan. Puheesta välittyy kiinnostus laajempaan näkyvyyteen sekä kommunikaatioon niin Suomen sisällä kuin kansainvälisestikin.
Lämpimät onnittelut kaikille kunniamaininnan saaneille Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomen puolesta!