Oppilaiden vaikutusmahdollisuudet innostavat Vihreässä lipussa

Tiina Halttunen seisoo veden äärellä.

 Kuvaaja: Veikko Halttunen

 

 

Artikkelin kirjoittaja Tiina Halttunen on Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomen varapuheenjohtaja ja Vihreä lippu –toimikunnan puheenjohtaja. Hänellä on 20 vuoden kokemus Vihreä lippu -työstä Lauttasaaren ala-asteella ja vuodesta 2020 alkaen Vattuniemen ala-asteella.

 

 

 


Henkilökohtainen aktivoitumiseni ympäristöongelmiin liittyen tapahtui Helsingin yliopiston ympäristötieteen kurssilla vuonna 1987. Kurssin aikana saimme tuoretta tietoa ihmisen vaikutuksesta maapallon otsonikerroksen ohenemiseen, ”otsonikatoon”, jota edistäviä freoneja käytettiin tuolloin yleisesti esimerkiksi deodoranttien ponnekaasuissa ja hampurilaisravintoloiden pakkauksissa. Päätimme kurssilla tehdä voitavamme otsonikerroksen hyväksi ja kurssimme vetäjän, Veli -Risto Cajanderin, johdolla rakensimme Pasilan pääkirjaston avajaisiin näyttelyn, jossa jaoimme tietoa siitä, miten jokainen meistä voi omilla valinnoillaan olla vaikuttamassa otsonikerroksen tilaan. Näyttely sai mediahuomiota – olin itsekin MTV:n haastattelussa – ja alle vuoden sisällä näyttelyssä esillä ollut iso hampurilaisketju ilmoitti lopettavansa freonien käytön pakkausmateriaaleissaan. 

Hyviä tuloksia tuottanut elämäni ensimmäinen vaikuttamishanke on lyönyt leimansa koko vuonna 1988 alkaneeseen opettajanuraani. Tilanteet, joissa oppilaat havaitsevat lähiympäristössään ympäristöongelman – vaikkapa roskaisuuden – miettivät omia vaikutusmahdollisuuksiaan ja lähtevät innolla toimimaan, ovat olleet urani ehdottomia huippuhetkiä. 

Vihreä lippu tarjoaa upeat työkalut ja materiaalit oppilaita osallistavan ja voimaannuttavan ympäristökasvatuksen toteuttamiseen osana arjen koulutyötä. Vattuniemen ala-aste ja päiväkoti Meri aloittivat Vihreä lippu- toiminnan lähiympäristöteeman kevätlukukaudella 2024. Koulun puolella oppilaat kartoittivat lähtökartoitukseen liittyen omien kotipihojensa pölyttäjäystävällisyyttä. Elo – syyskuussa kaikki oppilaat pääsevät kylvämään niittykukkien siemeniä paikoille, joiden löytämiseksi on pyydetty apua paikallisilta viherosaajilta, kaupungin luontoasiantuntijalta, maisema-arkkitehdilta ja Hiilineutraali Lauttasaari 2030 – hankkeen toimijoilta. 

Kukkaniittyjen perustaminen tarjoaa koululle uusia pedagogisia mahdollisuuksia: oppilaat saavat konkreettisen tavan parantaa Lauttasaaren luonnon monimuotoisuutta, niittyjen kasveja voidaan tunnistaa ja vaikkapa tutkia niityille kotiutuvia ötököitä. 

Opettajana on ainutlaatuisen arvokasta olla mukana oppilaiden pohdinnoissa, innostuksessa ja iloisen reippaassa toiminnassa.  


Teksti: Tiina Halttunen

Artikkelikuva: Saana Koukku

Vihreä lippu | FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs
00500 Helsinki

+358 45 123 8419
vihrealippu@feesuomi.fi

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi! Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.